روایت «كیهان» از پشت پرده بركناری و ابقای وزیر اطلاعات
افشاگری‌ها درخصوص دلایل استعفای حجت‌الاسلام حیدر مصلحی و پذیرش آن از سوی رییس‌جمهور و دیركرد جریان اطلاع‌رسانی دولتی در انتشار حكم مقام معظم رهبری در ابقای وزیر اطلاعات، با سرمقاله حسین شریعتمداری در روزنامه كیهان ابعاد دیگری به خود گرفت.

http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=3669015.jpg شرق: افشاگری‌ها درخصوص دلایل استعفای حجت‌الاسلام حیدر مصلحی و پذیرش آن از سوی رییس‌جمهور و دیركرد جریان اطلاع‌رسانی دولتی در انتشار حكم مقام معظم رهبری در ابقای وزیر اطلاعات، با سرمقاله حسین شریعتمداری در روزنامه كیهان ابعاد دیگری به خود گرفت.

همزمان با درج خبری در سایت خبری جوان درباره تلاش جریان انحرافی برای نفوذ به وزارت اطلاعات، سردبیر كیهان، پیكان حملات خود را به سمت این جریانی كه مشخصا نامی از آن نبرده بود، ببرد. اما چند ساعت پس از انتشار مطالب كیهان معاون حقوقی رییس‌جمهوری از جدی‌تر شدن پیگیری‌های قضایی دولت درباره پرونده‌های توهین، افترا، نشر اكاذیب خبر داده و گفته است: «مصمم هستیم تا زمانی كه فضای امنیت اخلاقی و حقوقی بر جامعه حاكم شود، با رعایت ادب و احترام، حقوق دولت، ریاست جمهوری و همه مقامات را پیگیری كنیم.» و پس از آن علم‌الهدی، امام جمعه مشهد عملا اتهام زدن بر وی را جایز دانست. «در این میان تعدادی از نمایندگان مجلس در تذكرات شفاهی و كتبی خواستار توضیحات رییس‌جمهوری و وزیر اطلاعات درخصوص اتفاقات رخ داده شدند.»

افشاگری شریعتمداری درباره استعفای مصلحی

روز سه‌شنبه حسین شریعتمداری در سرمقاله‌ای با عنوان «چه كسانی باید عزل شوند» به توضیح اتفاقات رخ‌داده بر سر ماجرای استعفای مصلحی و پذیرش آن از سوی احمدی‌نژاد پرداخت و نوشت كه این اتفاق در واقع «عزل» مصلحی در پوشش «استعفا» بوده كه با «صدور دستور آقا مبنی بر بازگشت آقای مصلحی به وزارت اطلاعات» حل می‌شود.

شریعتمداری اما یادداشت خود را بدون آنكه اشاره‌ای به نام مشخصی كند، به توضیح اقدامات و سمت‌های یك فرد در دولت نهم و دهم پرداخت و نوشت: «فرض كنید دوران تبلیغات انتخاباتی است و یكی از نامزدها در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و پوسترها و برگه‌های تبلیغاتی خود اعلام می‌كند كه؛ «از نظر من دوران اسلام‌گرایی گذشته است! به جای مكتب اسلام باید از مكتب ایران به عنوان نسخه و الگوی حكومتی استفاده كنیم! صهیونیست‌هایی كه به بهای قتل عام مردم و آواره كردن آنها در فلسطین اسكان داده شده‌اند، «مردم اسراییل»! و مستحق دوستی هستند! هركس با خواست و نظر من موافق نباشد در دولت من جایی ندارد! تنها معیار و ملاك من در به كارگیری افراد، اطاعت بی‌چون و چرا از دستورات و خواسته‌های من است! مبالغ كلان و نجومی بیت‌المال مسلمان را هر طور كه بخواهم و در هر كجا كه مایل باشم هزینه می‌كنم و در مقابل هیچ كس هم پاسخگو نیستم! ایجاد تفرقه در میان جریانات ارزشی و متعهد را به عنوان یك هدف استراتژیك دنبال می‌كنم! هر وقت كه بخواهم به آمریكا و انگلیس و سایر كشورها سفر می‌كنم و با هر یك از مقامات سیاسی خارجی یا ایرانی فراری كه مایل باشم به گپ وگفت می‌نشینم و اگر مثلا در وزارت اطلاعات كسی بخواهد از علت این سفرها و ماهیت آن ملاقات‌ها سر در بیاورد بلافاصله او را عزل می‌كنم و... خب! حالا بر فرض نامزدی با این خصوصیات از فیلتر شورای نگهبان عبور كرده باشد! آیا حدس می‌زنید بیشتر از آقای كروبی - یعنی كمتر از آرای باطله- رای بیاورد؟ به یقین نه!» به گمان اشاره شریعتمداری به سخنرانی مشایی در مراسم رونمایی از كوروش و مواضع او در قبال دوستی با ملت اسراییل و انتقاد به سفرهای خارجی رییس دفتر احمدی‌نژاد است.

 روی سخن شریعتمداری در ادامه مقاله با محمود احمدی‌نژاد قرار می‌گیرد و می‌نویسد: «اگر مردم متعهد و پاكباخته ایران اسلامی به یك نامزد متعهد، مردم‌دوست، پاك‌دست و مقاوم در برابر باج‌خواهی قدرت‌های استكباری رای بدهند و این نامزد منتخب و محبوب، بعد از حضور در رأس قوه مجریه، فرد یا افرادی با خصوصیات یاد شده در بند اول این نوشته را نه به عنوان «رییس دفتر» یا صاحب ده‌ها پست كلیدی دیگر، بلكه در جایگاهی نظیر «قائم مقام» و «همه‌كاره دولت» بنشاند و هشدار دلسوزانه و مستدل دیگران را درباره خطر حضور او در كنار خود نپذیرد آیا به رای صادقانه مردم بی‌اعتنایی نكرده و اعتماد خالصانه آنها را نادیده نگرفته است؟!» سایت خبری جوان، روز دوشنبه گذشته در خبری از تلاش جریان انحرافی برای نفوذ به وزارت اطلاعات خبر داده بود و شریعتمداری نیز در سرمقاله خود با بیان اینكه «ماموریت عوامل نفوذی دشمن تنها ترور و انفجار نیست، بلكه مهره‌چینی بی‌خاصیت‌های گوش به فرمان و دور كردن كارآمدهای متعهد از كنار مسوولان، یكی از اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین ماموریت آنهاست» نوشت: «این‌گونه نفوذی‌ها را چگونه می‌توان شناخت؟! به یقین نباید در جیب و كیف آنها، كارت شناسایی سازمان‌های ماموریت‌دهنده را جستجو كرد! آنان بعد از نفوذ و جایگزینی، دست به كار ماموریت خود می‌شوند و از جمله با اهمیت‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع ماموریت آنها علاوه بر خالی كردن اطراف یك مسوول بلندمرتبه از نیروهای وفادار و متعهد كه به آن اشاره شد، تنگ كردن دایره دوستان، متهم كردن یاران متعهد و دلسوز به دشمنی، دست زدن به اقدامات ضد ارزشی و نسبت دادن آن به مسوولان و هنجارشكنی‌های دیگری از این دست نیز هست.»

 شریعتمداری سپس با طرح این سوال كه «اكنون باید پرسید كه آیا در ماجرای اخیر یعنی عزل آقای مصلحی بار دیگر پای همان باند منحرف در میان نبوده است؟» به افشاگری پرداخته و می‌نویسد: «رییس باند مورد اشاره بعد از اطلاع از مخالفت رهبر معظم انقلاب با عزل آقای مصلحی، حاضر نشد این خبر در خبرگزاری ایرنا كه مدتی است مانند برخی دیگر از مراكز و نهادها به طور كامل در اختیار عوامل سرسپرده او قرار گرفته است، درج شود و ایشان دستور را ابلاغ كرده بود، رییس باند بهانه می‌آورد كه باید این دستورالعمل از طریق منابع رسمی بیت معظم له اعلام شود! ! و حال آن كه، پیش از این اعتراض داشت كه چرا دستور حضرت آقا مبنی بر ضرورت عزل وی از معاون اولی رییس‌جمهور، رسانه‌ای شده است! ! طرفه آنكه ایشان در همان هنگام نیز قبل از رسانه‌ای شدن دستور آقا، گلایه داشت كه چرا این دستور رسانه‌ای نمی‌شود؟ بعد از صدور دستور آقا مبنی بر بازگشت آقای مصلحی به وزارت اطلاعات و ابلاغ این دستور از سوی آقای احمدی‌نژاد، روزنامه ایران، خبر قبلی خود مربوط به استعفای ایشان را حذف كرده و خبر بعدی یعنی، مخالفت حضرت آقا با عزل وزیر اطلاعات را تیتر كرده بود. اما رییس باند یاد شده ضمن تماس با عوامل خود در روزنامه دولت به آنها دستور می‌دهد كه همان خبر استعفا را چاپ كنند و روزنامه ایران به فرموده ایشان و در حالی كه چند هزار نسخه از آن چاپ شده بود، چرخه چاپ را متوقف كرده و دستور ابلاغ شده را اجرا می‌كند.»


مشایی، دولت نیست!

انتقادات درخصوص مشایی محدود به مدیر مسوول كیهان نماند. سید‌احمد علم‌الهدی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد و محمدرضا باهنر از دیگر چهره‌هایی بودند كه علیه مشایی موضع‌گیری كردند. علم‌الهدی با تاكید بر اینكه قرار داشتن در یك جریان سیاسی به معنی این نیست كه محرمات الهی بر افراد حلال شده است، گفت: «دروغ گفتن، غیبت كردن و اتهام زدن به دیگران در هر جایگاهی حرام است.» محمدرضا باهنر، دبیركل جامعه اسلامی مهندسین نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینكه مشایی و اطرافیان وی را نباید به عنوان دولت معرفی كرد، گفت: ممكن است شخص احمدی‌نژاد بخواهد رفتارهای حزبی داشته باشد، اما در منصب ریاست جمهوری، قاعدتا وی از این امر ابا دارد و به وی نیز توصیه می‌شود كه این اتفاق نیفتد. وی، با اشاره به اینكه دولت را به عنوان جایگاهی كه یك ایدئولوژی خاص داشته باشد نمی‌بیند، تاكید كرد: مشایی و اطرافیان وی را نباید با عنوان دولت معرفی كرد.

وی با اشاره به اینكه «دولت بما ماهو دولت» نباید حزب باشد، اظهار داشت: دولت می‌تواند نتیجه فعالیت حزبی باشد، ولی نمی‌تواند موسس یك حزب باشد.

شكایت دولت از توهین‌كنندگان به رییس‌جمهور و مسوولان دولتی

همزمان با آغاز انتقادات به اتفاقات رخ‌داده در پذیرش استعفای مصلحی و عملكرد برخی از چهره‌های دولت در نقش داشتن در ماجرا و نحوه عملكرد رسانه‌های دولت معاون حقوقی رییس‌جمهوری از پیگیری‌ قضایی توهین و افترا به احمدی‌نژاد و مسوولان دولتی خبر داده و اعلام كرد: «بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینكه توهین هم خلاف شرع و هم خلاف قانون و عقل سیاسی است، پیگیری‌های قضایی دولت درباره پرونده‌های توهین، افترا و نشر اكاذیب جدی‌تر شده است.»

فاطمه بداغی با اشاره به مطالب مطرح‌شده در برخی جراید، مطبوعات و توسط بعضی اشخاص علیه دولت، اظهار داشت: «قانون مجازات اسلامی به‌ كار بردن الفاظ ركیك را چنانچه مستوجب حد نباشد، جرم دانسته و برای آن مجازات حبس و شلاق قرار داده است.» معاون رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینكه احتمال شكایت از كسانی كه سابقه موافقت با دولت دارند وجود دارد یا خیر؟ تصریح كرد: «شخصیت افراد در برابر قانون مساوی و ارتكاب جرم از هر كسی ناپسند است و تضییع حقوق دوستان از دوستان ناپسندتر است.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا